De oorlogsjaren

In 1939 is alles nog bedrieglijk rustig en wordt het eeuwfeest van de school gevierd. De situatie is dan als volgt:
  • Onze-Lieve-Vrouweschool (Oudestraat): 16 klassen – ruim 500 leerlingen;
  • Sint-Jozefschool (Baron Sadoinestraat): 350 leerlingen;
  • Sint-Agnes Externaat (Dr.Coenstraat): 250 leerlingen.

Aan de meisjesscholen van Vorselaar in Hoboken zijn 45 leerkrachten verbonden.

De zustergemeenschap van het Extrernaat
Sint-Agnes bij het eeuwfeest in 1939
Het eeuwfeest in 1939
optocht leerlingen O-L-V-school

Jubileumcantate op de speelplaats van de
O-L-V-school Sint-Agnes bij het eeuwfeest
Kardinaal Van Roey op weg naar de O-L-V-kerk
voor de pontificale hoogmis

Dan slaat het noodlot toe: op 6 november 1944 rond 10u30 valt een V1 (een Duitse “vliegende bom”, in feite een raket) vlakbij de speelplaats, op zo’n 30 m afstand van de gebouwen van de Onze-Lieve-Vrouweschool.

De ravage is enorm: de school wordt praktisch met de grond gelijk gemaakt. Gelukkig vallen er geen slachtoffers: de lessen waren om veiligheidsredenen al sedert 25 oktober geschorst zodat er geen leerlingen aanwezig zijn. Op bijna miraculeuze wijze raakt geen enkele zuster gewond.

Elders in Hoboken maken V1-bommen wél slachtoffers: in de Commandant Weynsstraat worden 24 mensen onder het puin bedolven…