Puin ruimen - herstellen - bouwen

Kruishof of Spaansch Hof
Sinds november 1946 huurden de zusters lokalen in het “Kruishof” of “Spaansch Hof”, gelegen achter het Kioskplein en waarschijnlijk het oudste wereldlijke gebouw van Hoboken. In 1959 werd het aangekocht en tot 1984 huisden hier een aantal “humaniora”-klassen (tegenwoordig ASO). De prefab-klaslokalen er omheen dateren uit de jaren 1960.

Uitbreiding Dokter Coenstraat anno 1951
Omdat er na de verwoesting van de Onze-Lieve-Vrouweschool dringend behoefte was aan nieuwe huisvesting, werd de uit de jaren 1920 en 1930 daterende vleugel in de Dr.Coenstraat uitgebreid en gemoderniseerd: er kwam een verdieping bovenop en er werden een turnzaal en een refter bijgebouwd. In juni 1951 konden de nieuwe lokalen in gebruik worden genomen.

Speelplein Hof ter Zande anno 1953
Om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte van de naoorlogse stadsjeugd aan groen en speelruimte, beginnen de zusters op de plek waar de in 1944 gebombardeerde Onze-Lieve-Vrouweschool had gestaan, een zogenaamd “speelplein” (denk hierbij aan de nog steeds bestaande speelpleinen “Horst” in Schoten en “Hulgenrode” in Wommelgem). In 1953 opende speelplein “Hof ter Zande” zijn deuren.

Klooster Oudestraat voorzijde 1954
Klooster Oudestraat achterzijde 1954